duminică, 12 octombrie 2014

Ofera-mi un exemplu corect, daca vrei sa aleg mancare sanatoasa!

Zilele trecute a fost la noi in vizita o colega a copiilor. Cand am asezat masa , pe baza de conopida si broccoli, ai mei, care pana acum vreun an si jumatate strambau din nas la orice legume in afara de rosie, au “atacat” pofticiosi “pomisorii albi si verzi”. Colega lor in schimb,a ramas blocata.
Mi-am dat seama ca nu-i place ce e pe masa si am incercat sa gasim in frigider o varianta pe placul ei.  Singura leguma agreata a fost rosia …”dar azi nu vreau”  si branza…..”dar topita, nu de-asta”.

Si asa mi-am amintit de greseala mea, facuta mult ,mult, mult timp. Aceea de a fi mirata, ca desi imi dau toata silinta, copiii mei aleg mancare nesanatoasa. Ma tot gandeam ca imi racesc gura degeaba, ca ma informez , stiu ce-i corect, dar nu ii pot invata pe copii. Pana intr-o zi cand am realizat ca ma concentram la ei si nu la noi, adultii din jur.

Degeaba ii predici copilului ca dupa ora cinci corpul nu mai are nevoie de dulce, cand in casa se mananca la zece seara inghetata. Degeaba ii spui sa manance broccoli daca tu mananci cartofi, degeaba ii spui sa manance putin daca servesti trei feluri la masa. Degeaba….
Pentru ca ei invata din ceea ce vad, nu din ceea ce li se spune,  din exemplul  pe care il ofera familia. Invata sa manance broccoli cand toata familia mananca . Invata sa manance fructe cand mami  le alege si le aseaza acasa pe masa in loc de prajituri. Invata sa manance putin daca toata familia mananca putin. Prin exemplul personal, imi pot invata copilul orice.
Asa am facut, iar acum, dupa ceva timp si efort,  copiii mei stiu ca felul meu favorit de mancare este salata, ca ador fructele, stiu ce contine broccoli si de ce ne ajuta sa crestem mai frumos si incet, incet, cu timpul, fac alegeri din ce in ce mai sanatoase, spre marea mea bucurie.  


Cunosc parinti, multi, care cer la gradinita si la scoala introducerea in meniu a unor feluri care suna frumos si sanatos (supa crema de spanac, pasta de avocado, sufle de broccoli), fara sa banuiasca cum povestesc proprii lor copii la masa, ca ei nu vor sa manance nimic verde…..”de ce?”....”pentru ca acasa mami imi da paste si snitel cu cartofi prajiti…..” si fara sa stie ca un copil nu prefera diversitatea, nu gusta din ce e nou, prefera drumul batatorit cu snitel si cartofi prajiti, iar noi aruncam cu tristete la gunoi, legume gatite cu drag, in fel si chip….fara sa stim la randul nostru cum sa-i ajutam pe parinti sa inteleaga ca ei, prin ceea ce fac si nu prin ceea ce platesc, ofera cel mai bun exemplu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu